*teman setia*

Sunday, 31 July 2011

~ramadhan dtg lagi~

As salam...

syaaban berlalu pergi..ramadhan pula dtg kmbali...blan yg penuh dgan nikmat..penuh dgan pahala...
jom...jom...kejar phala..tp perlu dgan hati yg ikhlas,bkan dgan hati yg menunjuk2...bulan yg penuh dgan kenikmatan..


cni aku kongsi stu artikel...





Pada dasarnya manusia dijadikan Allah dalam keadaan fitrah. Semasa membesar pendidikan yang diterima berbeza-beza mengikut faktor pendidikan yang diterima daripada ibu bapa dan keadaan persekitaran. Faktor-faktor ini mengubah dan menjejaskan fitrah kemanusiaan. Amat beruntunglah seseorang jika pendidikan dan tarbiyah yang diterima berpaksikan Al-Quran dan Sunnah Nabi saw. Sebaliknya amat rugilah jika amalan hidup bercanggah dengan kedua-dua peninggalan Nabi (Quran & Sunnah). 
Allah amat mengetahui keadaan ini. Justeru, diwajibkan berpuasa setiap tahun bagi setiap individu sebagai satu cara untuk muhasabah, mengukur dan memeriksa diri sejauh mana ketaatan telah dilakukan dan sejauh mana kemaksiatan telah ditinggalkan. Introspeksi begini jarang dapat dilakukan di luar bulan puasa. Sebagaimana kenderaan perlu di'overhaul' setelah lama digunakan, begitulah manusia perlu di'overhaul' jasmani dan rohaninya melalui amalan berpuasa. Bulan puasa dalam aspek ini merupakan masa bagi umat Islam menjalani tarbiyah dan kursus pembinaan jasmani dan rohani berlandaskan syariat Islamiah supaya dapat menjalani hidup yang lebih sempurna pada masa hadapan. 
Gangguan atau rintangan yang amat mencabar bagi setiap insan ialah syaitan. Syaitan ialah musuh manusia yang utama. Tugas utama dan 'core business' syaitan tidak lain tidak bukan hanya untuk menyesatkan manusia. Setiap detik kerjanya menjahanamkan manusia supaya akan terjun ke neraka seperti mana dirinya yang tiada harapan langsung masuk syurga. Dalam otaknya sudah disetkan begitu. Kita tidak perasan musuh kita yang halus lagi ghaib ini memasang pelbagai strategi untuk memukul kita, manakala kita pula asyik dilalaikan dengan pelbagai tugas, kerja dan amalan harian lain hingga terlupa makhluk syaitan ini hendak memerangkap kita. Nasib baiklah kita ada Allah yang boleh kita minta pertolongan. 
Amalan puasa diwajibkan di antara lain ialah untuk memerangi syaitan. Selain berlapar atau menahan diri dari makan dan minum, kita juga dikehendaki puasakan pendengaran, penglihatan dan perkataan. Berlapar dengan tujuan menyempitkan perjalanan syaitan. Syaitan berjalan dalam diri kita melalui saluran darah. Dengan berpuasa syaitan tidak berpeluang menjadikan pembuluhan darah kita sebagai lebuhrayanya. Telinga dipuasakan dari mendengar yang haram, mulut dipuasakan dari mengeluarkan kata-kata yang jahat seperti mengumpat dan berbohong manakala mata pula dipuasakan dari melihat perkara yang dilarang atau diharamkan. Jika dilakukan dengan penuh ketaatan syaitan tidak langsung dapat peluang memeragkap kita di bulan ini. Tambahan pula dalam bulan ini dinukilkan bulan terbukanya pintu syurga dan ditutupkan pintu neraka. 
Pendek kata dalam bulan ini, kita mesti menghisab diri dan mengawasi segala tindak laku kita supaya tidak mencemari amalan puasa. Nabi sentiasa mengingatkan kita supaya jangan menyamakan bulan ini dengan bulan-bulan lain. Mesti ada kelainannya kerana inilah keistimewaannya. Jika anggapan kita Ramadan sama dengan bulan-bulan lain, maka peruntukan pahala dan rahsia Ramadhan tidak akan kita perolehi dan kecapi kelazatannya sama sekali. 
Setelah mempuasakan segala indera kita dari apa yang dilarang oleh Allah, kita digalakkan mengisi sepanjang Ramadhan dengan amalan-amalan sunat seperti membaca al-Quran, bersedekah, mengaji ilmu agama, sembahyang terawih dan sebagainya. Amalan di bulan puasa dibalas dengan gandaan pahala yang banyak. 
Walaupun tidur orang puasa diberikan pahala, namun memperbanyakkan tidur di waktu siang tidaklah digalakkkan sebagaimana tidak digalakkan makan banyak pada waktu malamnya. Semasa berbuka memadalah dengan makanan yang sederhana. Janganlah melampaui batas dalam menyediakan makanan berbuka. Kita perlu mengingatkan diri kita tujuan puasa ialah untuk melawan godaan syaitan dan nafsu. Jika semasa berbuka kita penuhkan dengan pelbagai juadah, maka seolah-olah kita melayan semula kehendak syaitan dan nafsu. Bermakna tujuan puasa pada hari itu masih samar-samar dan tidak memberi kesan positif. Oleh sebab itu, Nabi saw pernah bersabda ramai orang berpuasa tidak dapat apa-apa kecuali lapar dan dahaga. 
Syaitan sangat suka sifat membazir malahan mereka yang membazir dikatakan kawan syaitan. Tradisi kebanyakan kita membeli juadah dan kuih-muih yang banyak untuk berbuka adalah membazir kerana semasa berbuka hanya sebahagian yang kita makan; selebihnya dibuang saja. 
Akhirnya dapat dibuat kesimpulan bulan puasa adalah bulan bagi umat Islam membuat persiapan diri memperkuatkan benteng jasmani dan rohani melawan godaan syaitan dan nafsu. Jika kita dikalahkan oleh syaitan dalam bulan-bulan lain, dengan bantuan Allah insyallah kita akan menang kerana dapat mengalahkan syaitan pada bulan Ramadhan yang mubarak ini. Kemenangan ini seharusnya tidak dihadkan dalam bulan ini saja; ia perlu dihayati seterusnya pada bulan-bulan berikutnya. Ingatlah kita sedang menjalani kursus dan bengkel mujahadah sepanjang Ramadhan. Budaya sepanjang kursus/bengkel mestilah diteruskan pada bulan-bulan lain. Jika ini berjaya dilakukan barulah dikatakan objektif puasa ini mencapai matlamatnya. Sama-samalah kita lakukan semoga 
amalan kita diterima oleh Allah




~selamat menjalani ibadat puasa....semoga ramadhan tahun ini dapat m'beri sejuta kenikmatan untuk anda...



waallahu'alam.....

Thursday, 28 July 2011

kawen^^

as salam...

kawan2 aku da ade yg kawen...junior aku pun da ade kawen..ade jgak kawan aku yg da dpt ank..alhamdulillah..rezeki...

huhu...kawen awal??ape pndapat korang...aku just terpk tentg ni..bkan aku yg nk kawen awal...ade sesetgah org lbih suke kawen awal..tp ade sestgah org xnak kawen awal...knpe yer??

cni aku kgsi kan pendpat aku...






kawen awal...
kbaikan nyer...ley jauhkan dri maksiat...maklumlah..zaman da smkin mju...tp manusia smkin mundur dri sgi pkiran...wahhh....smua bnda nk try..smpai da x tau nk beza mne dosa..mane phala...da kapel pun,mcam2 nk try..tu la..ni la...dosa smua..ble berdua..mula lah syaitan jd leader..bkan kte sdar pun.ingat..matlamat tidak m'halalkan cara..salah stu cra untuk halang dr smua tu..ialah..kawen awal...ble da ade suami..ble da ade istri..msg2 tau tgungjawab pd family...yg kawen lam blajar..mybe plajarn akn lbih cemerlang..maklumlah..xperlu lg pk makwe @ pakwe da mkan kew blom??chat x ary ni??smua tu x perlu pk lg..dan msalah pling bsar...x perlu sangsi ngan psangan msg2..setia kah dye pd aku??dah jd mlik kte..xpyah bmbg psgan anda akn berubah hati...byak kebaikan kawen awal..kehidupan kte pun lbih terjamin...






keburukan nye plak..
ble da kawen awal mcm2 akn jd..lbih2 lg bg pasangan yg msih balajar..cni aku kgsikan cter seseorg yg kawen awal..dye kawen mse blaja kt mesir..husband dye pun blajar sne..sblom pergi blajar..dye la ank yg pling mak ayh dye bgga kan..maklumlah ank nk blajr kt mesir..ble da abis ley la jd penceramah bebas...semasa sem akhr..mreka pun kawen...n perempuan tu mlahirkan anak..ble keadaan da mcam tu,tggal kt ngara org..terpaksa bhenti blajar..mcam sia2 jew blajar..hrapan mak ayh hlang..plajarn pun hlang...ble da blik malaysia nk mintak keje pun x dpat..sjil blajr pun x dpt..rugi jew...
bg sesetgah yg kawen awal..mla2 kawen smuanya indah..tp bla da lme mla la psangan wat peragai...yela...tgok kwan2 yg blom kawen smua msg2 tgah suka2...tp kte da ade ank..mla la wat pergai dan nk ikut kwan2 yg blom kawen..so...bertambahlah purata penceraian d malaysia...






~~ape yg dtulis juz pendapat aku...
**peringatan untuk dri aku n kwan2...


waallah'ulam....

adios###

Monday, 25 July 2011

jelezz...

assalamualaikum smua...
wow...dri tjuk cam ape jew aku nk jelez...hahaha....aku jelez tgok org bahagia...camne tu ekk??huhu...jelez ble tgok bf kwan tke cre...waww...cam ape jew...aku xde bf ke??xde la...SINGLE MAKE ME EPPY...hppy dri smua mslah...camne nk dpt bf yg tol2 setia??x pernah aku rse..lelaki sme jew kan??..smua xde perasaan..haha..jahat tol..bkan smua leleki camtu..ade yg baik..mybe aku x jmpa lg...tp lau aku...skali aku bnci smpai ble2 aku akn bnci...kejam jew dgr..tp hkikatnyer camtu la...aku jnis sush nk maaf org kew??org mintak maaf aku maafkan...mybe ikut perangai ayah aku kot...tp xde la smpai dendam...ishh..bahaya da tu...



                                          ```````````````````````````````````````````````````
                                              ```````````````````````````````````````````
                                                   ```````````````````````````````





tenang2 kan aty...stop benci2...tu bkan aku la benci...aku kan jnis lembut hati..sape yg wat aty aku jd benci ni..adushhhhh.....stop benci!!!!!





~~~~~nokhtah.......

Friday, 22 July 2011

aku lemah tanpa dye~

Assalamualaikum...syukur ke hadrat illahi...shgga kte kte msih dbri pluang untuk trus bernafas...sampai ble??hanya Dia yg tahu....

fithrah sebagai manusia...hawa dciptakan untuk adam...adam dciptakan untuk hawa...
siapa?dmana?bagaimana?hya Dia yg tahu....kte sbgai hambaNya hya perlu percaya jodah...ajal...smua tlah tersurat dlam hdup manusia...


jika orang yg hadir dalam hdup kte bkan jdoh kte,reda' atas ketentuan Nya...ada hikmah dsebalik nya...
selemah mane kte sebagai makhluk yg mempunyai  jiwa,hati,perasaan....kte perlu mnrima dgan hati terbuka...
Dia lbih mngetahui....



khilangan org tersyg amat pedih terasa..khilangn org yg kte amat cintai...tp perlu kte ingat jika dye bkan jdoh kte,tetp kte tidak akn bersamanya...
jka dye adlah jdoh kte...sjauh mne kte lari,....kte tetp akn bsama dgan nye....
kte boleh berdoa untuk meminta dye adalah jdoh kte...Allah lbih mgetahui ape yg terbaik untuk hambaNya...


Ya Allah..Kau kuatkan semngatku...
aku lemah tanpa dye...

Tuesday, 19 July 2011

aku bersyukur

Ya Allah...
Ampun kan segala dosa hambaMU ini...


sepanjang 19 thun aku mnjd manusia...brapa byak aku membuat dosa...scra sdar...tdak sedar...
Ya Allah...aku bersyukur...kau membuka pintu hati ku ini...
aku menjadi lebih tenang apabila dpat berdoa kpdaMu..tidak sedikit pun aku malu untu mengis di dpan Mu...
Aku sedar hya CINTA kpdMU yg akn kekal...namun aku sebgai manusia tdak dpat lari dri hawa nafsu untuk bercinta..mencintai...dicintai...
keji nya HambaMU ini..
ampunkan dosa2 aku Ya Allah...
andai dia bkan jdoh ku aku reda'...
aku mencintainya krana agama nya terhadapMu Ya Allah..
aku yakin dia dpat membimbing aku ke jalan MU..
Kau kuatkan hatiku,
Kau kuatkan semangatku,
aku menerima ujian dri MU Ya Allah..
Kau kuatkan kesabaranku...
aku hanya mampu berdoa kepadaMU...
Kau lindungi aku dri kemaksiatan...
hya keredaan mu aku impikan..
setelah sekian lama...
bru aku sdar....cinta tnpa keredaan Mu hya sia2...
Alhamdulillah...
Kau sedarkan aku sebelum aku trus hanyut dibuai kemewahan dunia...


Tuesday, 12 July 2011

hanya kamu^

I will always love you kekasihku
Dalam hidupku hanya dirimu satu
I will always need you cintaku
Selamanya takkan pernah terganti

Ku mau menjadi yang terakhir untukmu
Ku mau menjadi mimpi indahmu

Cintai aku dengan hatimu
Seperti aku mencintaimu
Sayangi aku dengan kasihmu
Seperti aku menyayangimu

I will be the last for you
And you will be the last for me

I will always love you kekasihku
Dalam hidupku hanya dirimu satu

Ku mau menjadi yang terakhir untukmu
Ku mau menjadi mimpi indahmu

Cintai aku dengan hatimu
Seperti aku mencintaimu
Sayangi aku dengan kasihmu
Seperti aku menyayangimu

I will be the last for you
And you will be the last for me
And i will be the last for you
And you will be the last for me

Sunday, 10 July 2011

pKakAfiQaH





Cerita tntg pkakafiqah..huhu..nme dye khairunafiqah bt abu haiyan...tggal kt selayang...
umur 19 thun...roomte aku mse tahun satu...dkatakan kwan baik aku jgak la..biasa lau ade msalah aku cter kt dye la...(formal giler cara aku bercerita)....


                                                      ni empunya nama td..cmey kan..huhu...






 pka suke sgt horlick ais...mkan dgan mggi goreng...lau mggi aku ley join mkan,tp lau holicks...sorry...aku x mnum k...





                                                     kter akn jd kawan untuk slamenye k...^

Saturday, 9 July 2011

cuti3....

cuti semakin dah nk hbis...tggal 2 mggu jew lg...
rindu sgt2 kt budak kelas...
rndu saat2 kejar g kelas..
rindu mse blik klas mlam...
pastu sme2 berlari dalam gelap.... 
tahun satu byk bg pengalaman kt aku...
byk kerenah kawan2...
ade yg ok..ade yg tak ok..ade yg gedik..ade yg bajek macho..
mcam2 ade....
sory....
untuk yg prgai aku x ske..jgan harap aku akn rapat...


pika...
aku rindu nk msak2 dgan kamu..
msak mee goreng,tom yam,sup...
gne rce cooker jew,,..
tp msakan kte tetp terbaekkk...


aku rindu kt bdak klas yg hampir 50 org lelaki..n 5 org jew pompuan....
aishhhh.....
bdak2 lelaki yg 'satu kepala'...
smua pkara same2 usahakan...
nk maen futsal pun da ley wat bebrapa team..
x pyah ajak bdak cos laen kan...
harap sem 3 jd lbih terbaik...
jgan lupa..
kita da jd senior....
cemerlangkan cos EI...

Wednesday, 6 July 2011

menyampah!!!!

Assalamualaikum..



da lme x updte blog....
ni nak cter sal sorg budak...nk pggil pe ye dye???miss??cik??puteri??aishhh....pggil CIK D  da la...
ptang td...aku on9 fb..tbe2 dpt chat dri sorg knalan lme...CIK D..ni la yg anta chat kt aku..
kalau x blas dkate sombong...(lam aty memg xnak blas pun)....
xpe la..blas jela..
ni point cter aku...
dye lhir n besar kat ganu jew.....pah spm bru msuk kolej yg tltak kat kl...
org ckap bru 2 ary duk sne da  blagk...
chat kat aku gne "I...U"...da x tau nme aku kew???pahtu ade la tye aku soalan...lam bi...
eeeeee...........da xpandai ckap loghat ganu kew???kew nak aku ajr!!!!!
bru duk sne da brubah....last chat dye"xpela,i nak g kelas ni"....keluar api aku bce chat dye...
aku pun rmai kawan blajar kt sne..tp ok jew..x la cam kau!!...bdak kl x ckp camtu tu...
BERLAGAK......MENYAMPAH AKU DGN KAU!!!!!
Bru knal dunia luar kew???

untuk CIK D..
jgan la cpat sgt brubah..
kte ni sekampung jew...
x kmane nyer...
xpyah la tnjuk2 kt aku..
aku x heran...
blaja kt mne2 sme jew...
memg pilihan aku blaja kt cni jew...
JADILAH DIRI KITA SEBENAR.....


     




  menyampah tol!!!ngggeeee.....    




~memg dri dlu org x suke kt dye...bru skrg aku tahu ape sebb nye~      

Saturday, 2 July 2011

bile la???

ble la aku dpat pkai phone ni...bkan nye mhal sgt..lam 1k++ jew...aishhh..msih x mampu....cantik..nipis...byak lg la...









 





































~n9 from nokia...

Friday, 1 July 2011

budak nakal..

  ~ si comeyyy~




RIZMI UMAR...nkal3....bru 4 tahun..tp gaya cam org da besar..ble time org,pndai jew kte"tu dose la..nanti msuk api nraka"...tp..ble time dye.."aishh..abg tersalah..abg mintak maaf ek"...ble pggl umar..marah..."bkan umar la,tp abang"..smpaikan dgan ustazah pun dye bhasakan dri dgan"abg"...mrah btol ble aku ckap"abg gmuk la..jgn la mkn byk2..nanti xde awek nk kt abg"...trus dye akn mrah n ckap kt aku"mak su yg gmuk..abg kurus la,tgok ni abg bsenam..(dgan gaya mlompat2)...nak kne ni...bkan aku yg pkul dye,tp dye yg pkul aku...ishh..xpe la..sbb ade abg umah ni jd riuh..





UMMU UMAIRAH..bdak cmey..heheeh...dah umur 2 taun tp rse dri cam baby lg...ble pggl kakak..."bkan!!!baby la"...irah...kamu bkan baby lg...kamu da ade cousin girl tau skarg..kne la jd kakak...lau dtg umah..tmpat ptame dye akn tuju ialah dapur...suke sgt mkan..lau bley lam mlut tu sentiasa ade mknan...tp ble suruh mkn ubat..mle la mnagis..lau ckp"adik..cpat mandi"...trus buang bju n pg tandas..nk mandi la ktekan...ske sgt kcow abg dye...sgaje nk wat abg dye(umar) mrah..ble abg dye da mrah..mle la mgadu kt papa dye..abg dye jgak kne mrah...irah..besar2 nanti jgn jd pompuan gedik..mak su x ske tau...






                 
WAN NUR IMANINA...(x psti lg nme baby ni)...hehehe...lhir pd 26hb 6.2011...yg ni baby sulung k.long...lhir sme dgan trikh lhir abg aku..."abg...hdiah bday untuk yg ke 27 thun ni.."huhuhu....ske sgt abg aku...baby..jgan byak ragam sgat tau...kcian kt ummi kamu nanti...










1}umar meriba iman...
2}umar cium iman
3}suke tol dpt pegang kazen kamu....






~ujung tahun ni InsyaAllah..dpt ank sedara yg ke 4...yg k.wa plak...
~untuk abg n k.ya...cpat2 la kawen..adik nk ank sdre rmai2...huhu....